BERSENANG sambil BERENANG

swimmerTerjun ke dalam kolam (swimming pool) badan secara automatik menerima suhu yang sejuk dan signal terus ke otak dan seterusnya body lebih relax dan santai. Aktiviti rengangan di air sememangnya bagus. Hari ini 23 Jun, jam 6.00 ptg saya mula terjun ke kolam dan terus membuat larian dalam air sejauh 100m kemudian diikuti 10x50m gaya bebas dengan interval 10 saat. Bila Din Kolam join sama, saya lak menemaninya dengan 10x50m lagi dan jumlah nya sebanyak 20 lap dengan interval 15m run in water. Selepas tu Din menunjuk ajar camne nak swim gaya butterfly. Wa memang tak pandai lagi – kalu lu tengok serupa mau tangkap tu butterfly nampak.

Boleh ke anda berenang, kalau tak leh usahakan latihan serta ikuti kelas. Belajarlah dengan teknik yang betul kerana ianya amat penting untuk mengelakan anda terminum banyak klorin dan terkapai-kapai.  Berenang memupuk kemantapan kesihatan dan sentiasa kelihatan segar dan aktif. Banyak otot dibahagian atas dan bawah digunakan jika dibandingkan dgn eksais lain. Sebagai contoh, aktiviti berjogging atau berbasikal hanya menggunakan otot bawah iaitu kaki sahaja. Tambahan pula, aktiviti aerobik dipercayai boleh mengurangkan kesan sampingan akibat stress. Secara keseluruhan, berenang adalah bentuk latihan yang terbaik. Ini adalah kerana ketumpatan badan adalah menghampiri ketumpatan air. Badan akan channel_swimmer_and_ferry_2disokong oleh air dan stress tumpuan pada sambungan (joints) dan tulang adalah minima. Memandangkan keapungan air mengurangkan henyakan impact otot dan tulang dan ianya adalah pilihan terbaik kepada sesiapa yang mengalami overweight. Berenang juga diamalkan untuk proses rehabilitation selepas kecederaan atau untuk orang kurang upaya. Ianya juga selamat kepada mereka yang berumur dan wanita mengandung. Upper body merupakan bahagian paling lemah. Dengan berenang, bahagian atas badan dan tangan bekerja lebih berbanding bahagian bawah iaitu kaki. Secara khusus, berenang dan bentuk latihan diair seperti aerobik memberikan faedah kepada kardiovascular dan merupakan salah satu bentuk latihan yang menggerakkan keseluruhan badan. Latihan diair yang suam juga merupakan kaedah terbaik kepada mereka yang mengalami penyakit sendi atau sengal (arthritis). Marilah gi swimming beramai-ramai dan lupakan duka nestapa.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: