INGAT LARI INGAT CHAP AYAM

Malam Khamis ini akan diadakan treneng malam bersama CARs members, info sila baca poster header di atas dan sudah dipubish juga dalm FB dan blog Chap Ayam Runners. Imej figura runner dengan kapla berlogo CARs membawa signifikan ingatan yang jitu penyuntik semangat untuk mengadakan latihan bernaung dibawah kelab tercinta ini….chewahhh khabir kushi khabir gum…nahi nahi telan cewing gum

Berita kurang gembira Betul lagi bersuluh –  Dikalangan kengkawan yang join aktiviti run setiap hujung minggu dan berlatih pada setiap hari banyak yang syok sendiri dan terlupa hendak membetulkana teknik larian memasing. Ha ha ha wa pun sama. Bersepah2 cara ko belari, kekadang sedih ku melihat diri ku sendiri. Teknik tak betul copat ponat jang oii nanti ko kena sayo bertiang2. Wahai adik2…kakak2…abang2, relakah korang membiarkan cara ko berlari macam orang tak tau berlari?…atau ada kah korang tangkap pot pada teknik betul.  Mungkinkah korang malu bertanya tersesat jalan tersalah route atau tiada guru hendak mengajar akan teknik yang betul. Wawancara hati ke hati  dgn beberapa insan dari CARs telah mengkisahkan bahawa mereka semua perlu pendoman untuk menunjuk cara yang betul terutama yang muda2 ni. Klinik larian mesti diadakan secepat mungkin. Alang kepalang dah join….jadilah runners yang hebat. Jangan asik gossip mengossip usah mengusha – yang penting pace mesti mau kasi laju dari semasa ke semasa. Siapakah yang akan mengelolakan? Jawapannya ialah semestinya dari members di dalam CARs sendiri. Sesiapa yang terer sila berikan bantuan. Jangan abaikan notice ini.

Diantara ciri2 yang perlu ada pada long distance runner Mengekalkan Kepantasan – Selepas melakukan larian dengan baik, pelari hendaklah mengekalkan kepantasan yang sama sepanjang larian.  Walaupun pelari keletihan selepas jarak tertentu, namun dia harus berusaha mengekalkan kelajuan itu sehingga tamat larian dengan menyimpan sedikit tenaga untuk meningkatkan larian pada akhir perlumbaan.

Berlari mengikut rentak dan cara sendiri – Jangan sekali-kali berlari mengikut rentak lawan untuk acara jarak jauh kerana pelari sendiri akan terperangkap dan mungkin tidak dapat menamatkan larian.

Menyimpan tenaga – Pelari harus bijak berlari tanpa menggunakan tenaga yang banyak sehingga gagal meneruskan larian disebabkan keletihan, kehausan dan ketiadaan tenaga.

Meh kita layan you tube bawah sedikit sebanyak boleh menjadi pendoman kepada anda semua (kalau ada sesiapa dah tengok anggap lah ini sebagai ulang tayang)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: