3 BUNGKUS

Ini ialah karya foto aku yang terbaru bertajuk “tiga bungkus”. Subjek yang simple dan mudah tetapi ramai oang tangkap pot tentang benda2 cengini. Kuih dibeli di Bazar Ramadan. BR adalah satu tempat dimana peniaga2 menjual makanan untuk hidangan berbuka puasa. Majlis Daerah menyedikan tempat untuk peniaga2 ini. Sudah menjadi satu budaya di Malaysia. Pesta juadah ini ada di semua pelusuk tempat.  Semua bangsa samada miskin, kaya, tua dan muda tak kira gender datang menyerikannya. Jalan TAR juga dipanggil Bazar Ramadan tetapi sifatnya lebih mega lagi dengan jualan aneka barang. Gomen menjadi kan BR ini sebagai satu cara untuk tarikan kepada pelancong2 asing. Makna gambau aku ni, lebih bercirikan selera tradisi melayu iaitu kuih melayu. Kalau tidak ada BR, kekadang susah kita nak mencari kuih2 seperti ini. Juga keenakannya juga amat diutamakan. Paling pasti mesej tersirat ialah, membelilah untuk keperluan dan jangan lah mengikut hawa nafsu. Al maklum lah kita rambang mata semasa pukul 4/5 petang yang mana semasa itu nafsu makan amat tinggi sekali kerana alunan keroncong di dalam perut sungguh merdu sekali. Sebenaunya perut tidak boleh diisi dengan makanan yang banyak semasa berbuka – tu pasal buffet hotel ada bran buat beraneka ratusan jenis menu makanan kerana dia oang dah bugdjet siap perut tak leh nak melantak lebih. Overrrr dose. Ikhlas nya – wa memang suka bukak posa kat umah coz malas nak hipokrit nak berbuka kat hotel mewah. Gendang gendut tali kecapi, kenyang perut susah hati. Ialah susah hati la, weight naik – badan pun rasa weng.

3 Responses to “3 BUNGKUS”

  1. ijam Says:

    kuih sekarang mahal, 3 RM1-30, nak best lagi 5 RM2-00, dulu kuih besar2, skrg kecik mcm duit syiling 50sen. Menjual nak untung, tak nak bersedekah.- saja melahirkan rasa tak puas hati pd peniaga

    • rlans Says:

      baru je 2 thn lepas kuih ni 3 ketul singgit, skrg dah mahal, ada tu smpai 50 sen…hidup dah materialistik ala2 kapitalis. oang yg apply lesen bazar ni pulak rmai yg dah senang/kaya jadi nak nambah kaya lah. yg real punyer kut jauh kat kmpung2 sana.

  2. ijam Says:

    tu lah, bestnya kalau hidup di kampung…kadang2 bawak anak jalan saja je ikut jalan lama, taknak ikut highway, boleh singgah kat kedai pakcik2 makcik2 tepi jalan tu, selera pun bertambah…
    tapi teruskan report anda En Ramlan

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: