CIK HALWA MASKAT

Tadi aku mendengar radio tentang cite kuih tradisional lama2 yang tiada atau jarang dijual masa kini. Salah satu kuih yang menjadi pujaaan hatiku ialah halwa maskat. Anak2 muda yang beranak lewat tahun 80an sure tak kenal kuih ni. Yang pelik nya dia org kata tepong gandum tu harus dibasuh selama tiga hari demi untuk membuang kan getahnya. Tepung gandum ada getah ke? entah wa pun tak tau, tu kena tanya Mami Tanjung coz kuih ni popular kat sana. Halwa maskat merupakan sejenis hidangan manis tradisi yang dihidangkan hanya pada hari perayaan. Ia merupakan hidangan istimewa Oang Tanjung (Penang daa) dan merupakan sejenis kuih berbentuk seperti manisan berbentuk segi empat seperti jeli yang dihasilkan dari minyak sapi, tepung, dan gula. Kuih ini akan lebih umphh jika membuat menggunakan piawan SIRIM, he he he maknanya – sukatan bahan yang betul. Masalah problem membuat kuih ni ialah kaedah penghasilannya yang rumit dan memakan masa dari persediaan sehingga proses mengacau adunan secara berterusan. Adunan bagi menghasilkan Halwa maskat perlu diperam selama tiga hari tiga malam sebelum dikacau pada api yang perlahan selama lima jam tanpa henti. Sekiranya tidak, campuran tersebut mungkin berkerak dan hangit.

Halwa maskat hanya dihasilkan bagai acara istimewa dan tidak dibuat untuk jualan harian. Bagaimanapun, ia tahan lama dan boleh disimpan begitu sahaja, tanpa perlu didingin bekukan. Halwa maskat tidak dibuat bagi jualan komersial, dan biasanya ia dihasilkan hanya bagi kegunaan sendiri, atau jualan runcit menurut tempahan, bukan untuk tujuan borong.

Halwa maskat kurang sesuai untuk dijadikan sebagi makanan petang kerana cara penghasilannya yang rumit. Ia juga tidak dihasilkan secara harian dan hanya bagi acara istimewa seperti hari perayaan sahaja. Oleh itu ia kurang popular dikalangan golongan muda. Sungguhpun begitu ia tahan lama, dan rasanya juga sedap. Kuih moden sekarang ni melambak2 di pasaran, semalam aku membeli 50 biji bahulu, satu pestik tart nenas (50 biji) dan satu pestik (50 biji) kuih makmor. Ini bukan untuk hari raya tapi untuk wa makan hari2 la. Ok jugak rasanya – boleh tahan tapi dia org bikin guna mesin daa, owen dia beso gedabak. Ialah industri kan kan kan, pehal la nak  wat cara tradisi. Jom serang Jln TAR, malam raya – banyak kuih tu, mulah mulah. Gi la beli banyak2, nanti leh wat open house, jamu kuih je.

rujukan/info: wekpedia halwa maskat

3 Responses to “CIK HALWA MASKAT”

  1. Haza Says:

    Ya ampun….kenapa mata saya di kala petang rembang ini terbaca SI HALWA MAKSIAT? Ish ish ish.

  2. www.psnj.org Says:

    each time i used to read smaller articles which as well clear their motive, and that
    is also happening with this paragraph which I am reading here.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: