UJI TENGOK

Perut lapar selepas run sejauh 4/5km seperti semalam di Bukit Tunku? Sudah 2 kali terjadi simpton ini, yang pertama di larian gemilang UM 2 minggu sudah….apakah ini. Maka hari ini aku try… test… uji…cuba…. tengok dengan berlari di LG sebelah tgh tadi sejauh 7km. Keputusannya aku tidak pula terasa lapar walaupun sebelah pagi aku begenang geli2 10 laps. Ptg tadi aku swam lagi 20 laps cos aku nak try uji condition body kaboretar boleh jalan ke tidak. Aku feel ok pulak. Kes aku lapar semasa run ni tetiba je datang menghinggap kat sistem body.  Maklum lah aku ni kan dah nak mencecah separa abad 4 tahun lagi. Imium body ke atau kolesterul dah mengodam….persoalan? Be happy dont worry – statement menyedapkan hati.

Member FB kata contoh Fendi “takde motivasi kot” (1 markah), Ancik “Kurang carbo tu” (3 markah) Dr. Fida “actually, kalau lari in good condition, no dehydration for example, patut tak rasa lapar…sebab adrenaline larian membuatkan perut lupa lapar…..” (5 markah), aku kata pulak “sejuk lagi pun air kuang mnum jadi dehidrasi, otak signal jadi lapau” (6 markah, huhu banyak) – memang pun aku kurang minum water cos aku banyak main di kolam dari merempit di jalanan semenjak dua menjak ni. Berada di dalam air sebenarnya kita berpeluh tetapi disebabkan air tu sejuk dan sekali sekala terminum air klorin maka otak mendapat signal yang kita tidak merasa dahaga walhal sepatutnya memang kena tunggang at least sebotol 500ml mineral water selepas itu. Ini kes terlupa minum air pulak.

Mana satu yang betul diantara pendapat2 di atas. Mungkin pendapat Dr Fidah betul cos dia dokter. Pendapat aku amacam, betul tak. Aku pun buat kajian gak. Semalam update post sila baca bawah – kenapa perut menjadi lapar pastu makan tak henggat.

Leave a Reply

