MAMAU

Aku hilangkan perkataan “g”  kerana itu lah sound secara real bila menyebut. Kucin…kucin…oh kucin, datang cara tak sengaja di depan rumah. Kucin jalanan agaknya yang mana asal usulnya aku tak tahu. Mula2 aku buat tak kisah sahaja sebab mungkin dia dari belaan rumah oang lain tetapi aku jadi kesian pulak kerana hari2 dia menginding meminta makanan. Akhirnya aku belikan feskes kepada “mamau” gelaran yang diberi oleh si Aina. Kini secara tak sengaja menjadi saraan aku. Lauk nasi dia tak mau – memilih dia. Feskes aje yang dia telan. Seminggu sekali aku kena beli feskes bagi pada dia. Sekotak rm7.90. Sebabkan dia makan makanan khas kucin yang spesel punyer, ada kurap2 ditengkoknya mulai hilang. Kucin kampung memang lasak sikit kalau banding dgn kucin bela kengkawan len contoh macam baka marla, turkish, anggora, birman dll yang mahal2. Mungkin aku nak basuh la mamau ni dengan sabun detol. Ada aku tanya pada pakar kucin Dol Hanafiah (staf UM) saran soh boh ubat kulit yg kita guna tu je. Si Yayah ank aku yg tua pulak takut dengan mamau ni walaupun dah Ting. 5. Melompat2 dia bila nengok kucin tu datang ke dia. Macam best pulak nama “mamau” yang anak aku beri padanya.

Leave a Reply

