SEDAP

Oh cendawan kukur masak lemak, sedap sungguh habis semangkuk aku bedal semalam. Kulat ini tumbuh di batang2 pokok mati seperti kok getah. Kalau hari ujan banyaklah dia. Cara memasak macam ni (resepi oang umah bagi, aku tulis je kat sini) bhn:cili api, cili ijau, bwang, cendawan, santan, gula & garam…cara mask: kisar cili api boh dlm piuk then msukkan bwng yg siap dipotong serta udang dan msak sekejab dlm 5 minit pastu msukkan santan sedikit grm dn gula smpai msak. Sukatan pandai2 lah dan baca lah selawat sikit atau masak dengan ikhlas pasti sedap.

Sebenarnya kulat ni dapat dari oang kampung (Ulu Langat) setelah jelajah ramadan program beramal bersedekah dari umah ke umah hari Ahad lepas. Program yang diideakan oleh Azri Zolkipli (Car’s 199) dan dipimpin oleh Zaki Mansor (Car’s 16) telah direalisasikan dari kumpulan Adination Titiwangsa yang kebanyakan membernya dari Chap Ayam Runners.

Program yang dirancang dalam masa seminggu itu berjaya mengumpul sumbangan sebanyak hampir 10 ribu ringgit dengan hanya diwar2kan dalam fb sahaja. Berkat kesungguhan dan keikhlasan dari semua kengkawan yang terlibat maka projek ini berjaya diadakan. Sebanyak 23 buah rumah miskin telah dikunjungi dan setiap rumah mendapat 2 kampit beras, sabun cucian, hamper, minyak masak, tepong dan duit raya. Kebanyakannya ibu tunggal, anak ramai dan ramai yang uzur dan aku mintalah pada pak cik mak cik ini supaya mendoakan kesejahteraan dan perlindungan dari Allah swt kepada penderma2 tadi. Korang tau pakaian satu van penuh didermakan. Penghulu Kampung nak buat banner iklankan supaya pakaian itu boleh diambil di Balai Raya Kampung. Pilih…pilih….mari pilih suar baju aku pun ada..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: