KANTIN

Kantin agak lenggang, semua pelajar sudah habis berkuliah dan sekarang dalam minggu mengulangkaji. Semua sedang mentelaah untuk exam minggu depan. Tukang masak kantin bernama Murni dan berasal dari Aceh, Seberang. Pelanggan yang lenggang membolehkan aku berborak dengan dia semasa sarapan pagi tadi. Dia ni mengeluh je tak puas hati dengan taukenya. “Apa pasal?” aku bertanya….”gaji sikit la bang” katanya. “Berapa tauke bayar” aku inigin menyiasat lalu dia  menjawab “bayaran rm55.00 sehari”. “Datang kerja amacam”…..”tauke jemput”….”adoiyai lumayan la tu”. “Ko nak bayaran macam Chef Wan ke” kata ku geram dalam senyum. Nampak gaya dia tak kenal Chef Wan maka dia diam. Selepas itu aku bersurah pulak dengan dia supaya masak sedap2 dengan ikhlas. Jangan fikir sangat soal gaji ni. Dimana2 dalam dunia ni, kedai makanan yang sedap dan lazat pasti akan dicari oleh manusia. Jalan2 cari makan memang sudah sinonim dengan rakyat Msia. “Kantin ni meriah, tauke untung ko pun leh dapat gaji tinggi” kata ku sebelum chau.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: