FILEM LAGI

Aku melayan sebuah filem secara tak sengaja bermula jam 2 pagi dan berakhir 135 minit dengan akhiran cerita abu mayat kepada watak utama dibuang ke dalam sungai Madison County. Filem digarap dari novel yang tajuknya sama oleh karya Robert James Waller hasilan tahun 1992 yang telah terjual sebanyak 50 juta naskah.

Berdasarkan novel tersebut, filem ini pula dibuat pada tahun 1995 yang dibintangi oleh pendokong watak hebat iaitu Clint Eastwood dan Meryl Streep. Eastwood juga sebagai sutradara bersama Kathleen Keneedy. Aku menonton sampai abis walaupun jarang2 aku lakukan smenjak dua menjak ni. Aura betul cerita ini seolah aku akan melalui pula seperti plot cerita ini di suatu hari nanti. Mengonggong kamera dari satu tempat ke distinasi yang lain memang best tapi apa boleh buat aku tak kesampaian. Mungkin tunggu pencen kut. Hidup bersama imej yang ditembak.

Kisah seorang wanita yang kesunyian di ladang telah berjumpa dengan seorang photographer bernama Robert Kincaid seorang jurugambar dari NG (lakonan Eastwood). Datang kerana tugas merakamkan gambar jambatan madison county yang dilindungi. Kisah baca kat sini. Pehal la pulak aku nak salin tulis kat sini. Klik je.

Aku tertarik dengan lokasi pemandangan ladang yang indah & juga  sebuah kehidupan seorang jurugambar. Kamera yang dikelek oleh Robert dari jenama Nikon. Cerita kisah benar pada tahun 1965 maka model kameranya ialah siri F yang menggunakan filem berkotak2 dan perlu perlu disimpan dalam peti sejuk. Semua ada ditunjuk di dalam filem ini. Filem ini bermodal usd22 juta dan kutipan tiket sebanyak usd188 juta tapi filem2 macam ini jarang ada kat astro.

Leave a Reply

