AHAD INI DAN DULU

Sahibul hikayat dalam penganjuran acara larian marathon di KL telah bermula pada tahun 1984. Flag off diadakan di Stadium Merdeka (info bila aku borak2 dgn Tuan Rustam) dan route lepas sampai ke Zoo Negara. Masih ku ingat lagi ketika itu aku menebeng kat Jalan Setapak untuk melihat kelibat pelari handalan lalu di hadapan aku. Juga ketika itu, ingatan aku pada si Man (kawan sekampung yg mengambil bahgian) datang mendapatkan aku sambil memegang perut tanda pancit. Dia join full (cari nahas terjah join full becos mileage dia tak cukup). Masa tu sungguh aku blank tentang acara2 cenggini, nak register join pun tak tau.

Juga termaktub dalam sejarah bahawa kelab pacesetter telah ditubuhkan dari peristiwa ini bilamana Raymond Teoh (pengurus besar nike KL), Marina Chin (kenal kan), Prof. Khairuddin Yusof (sy kenal korang tak tau), Kris Lee Siu Heng dan Alex Moh CHEAN Seng telah kepong Dato’ Shahril Samad (Menteri KL juga marathoner) supaya memberi sokongan kepada penubuhan kelab. Kini pacesetter sebuah kelab larian paling unggul di Malaysia. Dua oang presiden kelab yang aku kenal ialah Mr. Chua Ah Tok dan Tuan Rustam yang mana kedua2nya pernah belari bersama, borak dan minum2 dengan aku.

Kini penganjuran acara marathon telah amat meriah, ianya sebagai hari raya kepada semua pelari (runers) dan jika kita tidak mengambil bahagian mungkin kita macam nyesal (termanggu-manggu). Dengan sokongan dari sektor koprat (standard chartered) dan KBS pada setiap tahun semua kengkawan jangan lepaskan peluang ini….join sahajalah 10k, 21k atau kalau larat regsiterlah full dilenkali.

Pada ahad ini dan sewaktu dengannya (24 Jun 2012), sebelum suboh aku datang bersama 28 ribu geng yang lain berduyun2 seantero pelusuk daerah – berbagai2 cuma kekuatan kaki je lenlain. Aku pula sama seperti tahun sebelumnya dan masih setia dengan half sahaja. Jika tahun lepas aku dapat menghabiskan dalam masa 2:22 minit mungkin tahun ni sama je kut. Ahad lepas try buat lsd bukit aman – hartamas pun buat masa yang sama. Kuala Lumpur, senyuman mu….bila kaki dah tak larat lagi, km 17 dah kong🙂

Leave a Reply

