GELAP

Aku membeli dan terus membeli berpestik2 tangan menjinjing. Setelah pulang dan azan maghrib berkumandang maka juadah bukak puasa yang aku beli tadi dengan keputusannya ialah rojak kuah kacang asing memang terbaik, roti john tak menepati piawaian taste aku namun kuih tako2 yang di dalamnya ada sengkuang memang kelas. Mertabak ayam boleh tahan. 2 pestik air soya pun ok. Tapi yang tak bestnya bila 5 minit menjamu selera tetiba api padam (black out). Aku perlu mencari cahaya…dimanakah cahaya dan dalam 2 minit meraba terjumpa head light enerniger night run dulu dan pasangkan di kepala untuk mencari lilin. Stok lilin pulak tak ada. 2 torch light yang lain kehabisan bateri pulak.

Panas hidangan mulai sejuk, nafsu makan jadi menurun kerana kegelapan semalam. Aku mendail 15454 aduan kerosakan TNB tidak dijawab mungkin dia oang sedang berbuka puasa. Selepas magrib aku mendail lagi dan kali ini dijawab oleh operator dan mengatakan black out disebabkan oleh vandalism, kecurian beberapa fius di lorong ¬†universti. Issh…issh tak takut nyawa betul dia oang pastu menyusahkan oang pulak. Apa nak jadi masyarakat hari ini.

Ramai jiran sebelah yang mempunyai anak kecil masuk dalam kereta untuk mendapatkan hawa sejuk dengan memasang air con kereta termasuklah aku sekali. Aku sekeluarga cau awal ke Masjid pasal black out ini, setelah terawikh selesai dalam pukul 10 mlm aku pulang dengan harapan tecnichian TNB menyinarkan semuala kegelapan namun hampa…rumah gelap lagi. Aku membeli lilin dgn 3 ramadan yang gelap bercahayakan benda yang membakar diri menerangi oang lain.

Aku mendail lagi dari sebuah kedai kopi dan juruteknik berkata kami sedang berusaha membaiki secepat mungkin…habis lewat 2 jam dari sekarang, masyallah “kami semua dah panas nyamuk pun dah masuk menyerang” kata aku pada dia oang…aku mula geram tapi under control, tarif bil letrik dah lah naik mendadak pastu black out pulak, sabar jelah. Penamatnya bekalan karan pulih pada 12.30 malam.

Leave a Reply

