OH KESIDANG

Pokok Kesidang ini asalnya telah bertahun-tahun lamanya membelit Pohon Kemboja di sebelahnya sehingga sampai lemas si Kemboja. Telah ku pangkas dahan-dahan Kesidang yang membelit dua Kemboja itu dan ku lencongkan ke arah luar sedikit.

20161020_084755_resized_1Moganya nanti kedua2 Kesidang ini akan berjumpa diantara satu sama lain dari sebelah kiri dan kanan untuk membentuk sebuah gerbang yang tempatnya bernama Laman Latar Siswa. Pohon Kemboja dan Kesidang ini memang ditanam sepasang sejak sekian lama di kiri dan kanan.

Begitulah juga hidup, kalau kita selamanya asik menumpang memanglah tak jadi apa. Kan lebih baik berdikari berjuang dengan diri sendiri.

Pohon Kemboja dan Kesidang sudah ku pisahkan dan kini Kemboja telah berbunga lebat hasil dari pankasan yang ku buat itu. Kesidang pula sedang melebatkan daunnya. Hai Kesidang berbunga lah cepat agar harum sekitarnya.20161020_084610_resized_1

Pagi tadi telah ku petik sekuntum bunga Kesidang dan sangat harum baunya. Khabarnya jika malam aroma haruman lagi semerbak. Bunga kemboja pula bertaburan dan sepatutnya ku kutip boleh di bubuh dalam mangkuk sebagai penyeri meja.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: