Hukum Rule of Thirds

Komposisi rules of thirds (undang-undang tiga bahagian) adalah salah satu prinsip komposisi yang popular digunakan oleh pelukis dan jurufoto untuk menyusun imej menjadi lebih baik dan menarik di dalam ruang karya. Rule inilah yang  aku ajar pada pelajar-pelajar semua pada Isnin yang lalu demi untuk kebaikan dan kelangsungan mereka untuk bekarya.

Dalam komposisi rules of thirds ini ianya hanyalah salah satu dari sebahagian prinsip komposisi di dalam banyak2 teori yang lain. Teori ini aku rasa agak mudah untuk  difahami. Andaikata ada yang masih susah memahaminya eloklah berjumpa dengan guru seni yang arif. Ye Sifu.

Apakah rules of thirds?

Pada rules of thirds, ruang kertas atau kanvas akan terlebih dibagi kepada tiga bahagian sama besar iaitu secara vertikal dan horizontal sehinggalah mejadi 9 petak yang sama besar. Dengan 9 petak yang ada, kita akan memiliki pertemuan empat titik di tengah-tengah ruang.

rules-3

Keempat2 titik pertemuan ini selalu disebut sebagai empat titik mata. Empat titik mata inilah yang secara ilusinya akan menjadi “point of interest” yang paling menarik untuk melakar imej.

Empat titik yang ada ini pula tidak seharusnya diisi bersama, cukup salah satu sahaja. Imej subjek akan diisi dalam empat titik ini mengikut feel@resa si pelukis.

Dalam ilmu seni lukis juga disebutkan juga bahawa ketika kita melihat sebuah gambar, mata manusia secara natural tertuju pada salah satu titik (empat titik) dibandingkan pada pusat titik tengah imej. Seterusnya imej yang disusun dengan komposisi rules of thirds ini akan lebih sedap dipandang secara sepontan.

Leave a comment